کد مطلب:193260 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:88

مردم راجع به ابوطالب چه می گویند؟
علی بن حسان از عموی خود نقل می كند كه به امام صادق - علیه السلام - گفتم: مردم ادعا می كنند ابوطالب - علیه السلام - در كانونی از آتش می باشد (نظر شما در این سخن چیست)؟

حضرت فرمودند: دروغ گفتند، جبرئیل چنین مطلبی بر پیامبر - صلی الله علیه و آله و سلم - نازل نكرد.

گفتم: پس چه چیز - در این زمینه - نازل نمود؟

حضرت فرمودند: جبرئیل - در بعضی از حالاتش - نزد پیامبر آمد، و گفت: ای محمد؛ پروردگارت به تو سلام می فرستد و می گوید: اصحاب كهف (به خاطر تقیه) ایمان را كتمان داشتند، و شرك را آشكار و لذا خداوند دو أجر به آنان داد.

و ابوطالب - علیه السلام - نیز ایمان را كتمان كرد، و شرك را آشكار نمود، و لذا خداوند دو اجر به او داد. و او از دنیا خارج نشد تا اینكه بشارت بهشت از جانب خدا برای او آمد.

سپس فرمود: چگونه مردم چنین سخنی را درباره ی ابوطالب - علیه السلام - می گویند: در حالی كه شبی كه ابوطالب - علیه السلام - در روزش از دنیا رفت جبرئیل بر پیامبر نازل شد، و به ایشان گفت: یا محمد؛ از مكه خارج شو (و هجرت كن) كه دیگر در مكه یار و یاوری پس از ابوطالب - علیه السلام - نداری. [1] .

2- محمد بن یونس از پدرش روایت می كند كه روزی امام صادق - علیه السلام - فرمودند: ای یونس؛ مردم درباره ی ابوطالب - علیه السلام - چه می گویند؟

گفتم: فدایت شوم؛ می گویند: او در كانونی از آتش است و در پاهای او كفشهائی از آتش است كه به وسیله ی آن مغز سر او می جوشد.



[ صفحه 297]



حضرت فرمود: به خدا قسم دروغ می گویند، ابوطالب جزو رفقا و همنشینان پیامبران و صدیقین و شهدا و صالحین است و چه دوستان و رفقای خوبی! [2] .


[1] بحارالأنوار: ج 35 ص 111 ح 43.

[2] كنز الفوائد: 80؛ بحارالأنوار: ج 35 ص 111 ح 42.